onsdag 17 december 2008

Åh, denna ljuva julmusik

Har du julhandlat i år så har du säkert märkt att det är samma skiva som snurrar i spelarna i år som de senaste tio åren – Absolute Christmas. Inget kan framkalla understimulans och irritation så som denna skiva.

I grunden är det egentligen inget fel på skivan i sig, det är bara att den har fått stå helt utan konkurrens de senaste åren. Alla låtarna är helt sönderspelade och tvingas jag lyssna på John LennonsHappy Xmas (War is over)” en gång till, när jag i ett desperat och känsligt läge jäktar runt och letar de sista julklapparna, då tar jag nog det sista steget mot min fullbordade galenskap.

Sufjan Stevens Songs for Christmas
istället vill jag passa på att rekommendera en fenomenal julskiva, eller julskivor - Sufjan Stevens presents Songs for Christmas. Det finns inget som ger mig så mycket julkänsla som detta otroligt ambitiösa projekt. För ett par år sedan släppte Sufjan Stevens inte mindre än fem julskivor samlat i en låda med sing-along texter till alla låtar. Det är med andra ord den ultimata julmusik-lådan. Innehållet är blandat klassiska julsånger med låtar som Sufjan skrivit själv. Särskilt en av låtarna är helt magisk – Sister Winter. En av Sufjans egna låtar som är fullständigt magisk. Jag försöker hålla mig så länge jag kan varje år med att lyssna på den och i år klarade jag mig till augusti innan lusten att lyssna på den blev för stor. Så bra är den låten.

Ett annat exempel på bra julmusik är Motown Christmas. En samlingsskiva med skivbolagets bästa artister. Där finns bland annat Stevie Wonder, Marvin Gaye, Diana Ross, Smokey Robinson & the Miracles, Jackson 5 och många fler. Det enda riktigt svaga ögonblicket på den skivan är egentligen bara StevieWonders tolkning av ”Ave Maria”, undvik den för guds skull. Annars är det en fantastiskt bra skiva.

En annan bra och klassisk julskiva är producenten Phil Spectors ambitiösa projekt från 60-talet - A christmas gift for you from Phil Spector. Skivan innehåller många klassiska jullåtar och ger verkligen den där genuina amerikanska julkänslan, fast om det kan räknas som positivt vet jag inte. Så länge jag slipper julmusik med Carola eller Christer Sjögren så är jag glad.

Maximera din julkänsla
Men för att fullständigt maximera din julkänsla så rekommenderar jag ett besök på restaurangen Peppar vid S:t Eriksplan i Stockholm. Jag hamnade där av en slump igår och jag kunde inte sluta le. Peppar är så extremt och kitschigt julpyntat att jag inte riktigt trodde mina ögon. Från golv till tak var det smockat med alla tänkbara typer av juldekorationer. Det går inte riktigt att beskriva i ord utan måste upplevas. Gör det bara!

DN:s artikel om de bästa julskivorna/låtarna. Det är utan förvåning jag ser att Sufjan Stevens julsamling inte nämns. Sorgligt oinsatt av DN:s artikelförfattar...tycker jag i alla fall. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar