söndag 5 december 2010

Sufjan Stevens ryms inte längre i indie-pyjamasen


Hans skivor är många och storslagna, men ändå befinner sig Sufjan Stevens i en smal del av musikbranschen. Han anses vara indie och så lär det säkert fortsätta att vara, men kanske inte så länge till.

Jag har varit ett fan länge. Jag vill bara få det sagt, så mina ord här är så objektiva de kan vara vilket kanske inte är så objektivt som det borde vara. Men hur kul skulle det vara?

Kort sagt så är Sufjan Stevens en artist som gör musik som egentligen inte ryms i sin indie-pyjamas längre. Det har den nog aldrig gjort.

Han musik är storslagen och oerhört ambitiös. Det vittnar bland annat hans julsamling om. Fem fantastiska skivor med både klassiska julsånger i Sufjan-tappning och egna låtar som är bland de bästa jullåtarna jag hört. Jag skriver mer om den här.

Även hans relativt nya EP, All delighted people, är ambitiös, oemotståndlig och storslagen på ett rakt och enkelt sätt.
Nyligen har han också släppt ett elektroniskt album, The age of adz, som visar vilken bredd Sufjan Stevens besitter.

På sätt och vis hoppas jag att Sufjan Stevens inte slår igenom alltför stort. Det skulle innebära en risk att hans musik blir urvattnad och anpassad bara för att slå. Men även om han nån gång slår igenom stort så tror jag att risken för detta är väldigt liten. Storslagna idéer brukar bestå.

Bästa jullåten: Sister winter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar