onsdag 28 oktober 2009

Ödlorna från min barndom är tillbaks

Och nej, jag menar inte salamanderödlorna som man fångade i träsk. För alla som växte upp på 80-talet så är tv-serien V något som alltid får oss att bli nostalgiska. Nu får en ny generation chansen att uppleva en nyversion av kultserien. Jag har precis sett de första nio minuterna av första avsnittet.

När V kommer upp som samtalsämne blir många ofta nostalgiska, men klara argument till varför den var så bra och populär finns nästan aldrig. Det blir ganska grumligt när någon försöker förklara. Och det är inte så konstigt. Det flesta som minns V som något bra gör det för att de inte var tillräckligt gamla för att kunna skilja på bra och dålig kvalité. Utomjordingar för barn är och kommer alltid vara väldigt häftigt, oavsett hur dåligt det är.

Nya serien ser spännande ut
Hur nya V kommer att klara sig vet jag inte. Med tanke på att dagens tv-serie klimat är klart tuffare och annorlunda än på glada 80-talet så kan det gå precis hur som helst. Oavsett så kan jag meddela att det ser väldigt spännande ut. Serien innehåller många mer eller mindre kända ansikten från andra tv-serier. Till exempel så finns Scott Wolf från 90-talsklassikern Ensamma hemma (Party of five) och Elisabeth Mitchell från Lost med.

Är det ödlor den här gången också?
Det är naturligt för publiken att ifrågasätta nyversioner, särskilt när det är något som V som räknas som en kultklassiker (läs B-film/serie). Men bara inom de första nio minuterna så lyckas de referera till både orginalserien och filmen Independence day, som utan tvekan hämtade lite inspiration från V. Detta visar att skaparna är bestämda i att göra något eget av serien, och om utomjordingarna ens är ödlor den här gången låter jag vara osagt. Jag tror dock att vi slipper nazist- och andra världskrigetreferenser i allt för stor grad. Vi lever helt enkelt i en ny tid nu.

Se första nio minuterna du också
Ta chansen och se de första nio minuterna av avsnitt ett du också, och avgör för dig själv om det här är något att följa. Jag kommer att ge serien en chans i alla fall - allt för att få känna mig som ett barn på nytt.

1 kommentar:

  1. Hej Karl ! Jag älskar bloggar, både att följa och förståss skriva själv.En enda kommentar har jag fått,och två mail, där de tackar för min kommentar till dom.

    Skriver Du inte längre.Så får Du skaffa en ny blogg, som bara handlar om Ida.Din förstfödda.Eller kanske Mamma Susanne kan fixa en blogg.Jag hoppas verkligen att jag får en chans att se det lilla underverket annat än på bild. Kram Mi

    SvaraRadera