torsdag 9 april 2009

Garp och hans värld

Bättre sent än aldrig brukar det heta, och pratar vi litteratur så passar det uttrycket perfekt. Jag har precis, för första men inte sista gången, läst John Irvings klassiker Garp och hans värld. Få böcker jag har läst har varit så fängslande, sorgliga men samtidigt roliga som denna.

Det som fängslade mig mest till en början var utan tvekan John Irvings förmåga att använda språket, hur han med ord målar upp en otrolig historia som spänner över en hel persons liv. Det är en bok som jag inte ville att den skulle ta slut. Har du inte läst Garp och hans värld så ska du utan tvekan göra detta, och läs inte vidare för nedanför avslöjar jag kanske lite för mycket om både Garp och hans värld men också om tv-serien Six feet under.

Paralleller med Six feet under
Ju längre in i boken jag kom desto mer började vissa element kännas bekanta. Både ur ett handlingsmässigt perspektiv och ur ett slags meta-perspektiv.
Garp säger själv angående sin litteratur att den är fylld av hopplösa fall som på ett eller annat sätt kommer sluta med att personerna går en oundviklig död till mötes, precis som tv-serien Six feet under. I Garp och hans värld får vi följa alla karaktärernas öden och död i epilogen, efter att Garp har dött i slutet av boken. Vi får veta exakt hur det går. I Six feet under dör Nate mot seriens slutkläm varpå vi får en epilog, en fantastisk epilog måste jag säga, som berättar hur alla andra karaktärer i serien möter sin död.

Parallellerna är många fler, bland annat besattheten av döden i det Garp skriver. Jag skulle också säga att Garps och Nates dödsfall på många sätt påminner om varandra. Det fann båda en slags frid i sina liv innan de dog.

Läs boken och se tv-serien så kommer du att förstå vad jag menar. Troligtvis har skaparen av Six feet under hämtat inspiration från ett klassiskt litterärt verk, och skapat sin egen variant av samma upplägg. Eller så är det bara en slump att jag ser dessa kopplingar. I vilket fall som helst så är boken och serien bland det bästa jag upplevt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar