tisdag 14 april 2009

Hypen för jordens undergång har börjat

Den 21 december 2012 går världen under. Eller så sker något som radikalt förändrar våra liv här på jorden. Dessa konspirationsteorier är givetvis något som Hollywood utnyttjar gladeligen.

Jag varken kan eller orkar redogöra teorierna i sin helhet, men kort så går det ut på att den 21 december 2012 är ett datum som bland andra Maya-indianerna förutspått i sin berömda kalender för flera tusen år sedan. Exakt vad som händer finns det mängder av teorier och spekulationer om och de flesta handlar om någon slags katastrof eller jordens undergång, men troligtvis händer ingenting. Läs mer om detta här.
Oavsett vad som händer så är det ett tillräckligt intressant datum för att Hollywoods egen katastrof-och-jorden-går-under-farbror Roland Emmerich ska göra en storfilm om jordens undergång 2012, döpt till just 2012 (ej att förväxla med B-filmen 2012: doomsday).

Meta-marknadsföring av filmen
Filmen kommer i november men redan nu har marknadsföringen börjat, så kallad viral marketing. Förutom en sedvanlig trailer, som jag måste säga är fantastiskt bra och skrämmande, så har en del hemsidor, Facebook-grupper och annat skapats. Vissa som det är lätt att missta för något som är på riktigt.

Först och främst så finns det en sida för en påhittad organisation som heter Institute for human continuity, IHC. Det är en väldigt välgjord sida där man dels kan se och testa olika katastrof-scenarion baserat på några teorier om vad som händer 2012. Det finns och fördjupande information om institutets olika forsknings- och utvecklingsinitiativ. Bland annat finns skisser och information om flytande städer, rymdkolonier utanför vår atmosfär och en underjordisk stad vid en av våra poler. Fantastieggande och skrämmande är nog rätt ord att beskriva det.

Lotteri väljer överlevare
På hemsidan för IHC finns också ett fejkat men obehagligt lotteri som ska välja ut de människor som får en chans att överleva i något av de alternativ som institutet jobbar med. Också det väldigt skrämmande. Givetvis så är lotteriet egentligen bara ett sätt att skriva upp sig för nyhetsbrev och marknadsföring angående filmen.

Huvudkaraktären presenteras
Även en av filmens huvudkaraktärer, Jackson Curtis spelad av John Cusak, får lite meta-marknadsföring. En hemsida kallad Farewell Atlantis berättar om karaktären som är författare och hans bok med samma namn som hemsidan. Boken är skönlitterär och handlar om 2012 och regeringarnas konspiration kring detta år.

Det finns även fler sidor, bland annat någon konstig blogg innehållandes videoklipp med Woody Harrelson som någon slags galenpanna, men jag rekommenderar att du undersöker dessa själva.

Premiär i november

När filmen kommer i november så är det garanterat något jag ser på bio. Dels för att jag är väldigt nyfiken av mig, och min nyfikenhet är minst sagt eggad nu av dessa hemsidor, och dels för att katastroffilmer kan vara riktigt underhållande. Sen att jag är lite smått besatt av den 21 december 2012 gör mig ju inte mindre benägen att se 2012. Hoppas bara att det inte blir samma smörja som i Emmerichs tidigare filmer, till exempel The day after tomorrow. Men det kanske är att hoppas på för mycket.

Jag hoppas också att filmen är så samhällskritisk som all den här hypen kan få en att tro, se trailern så förstår du vad jag menar.

Länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar