fredag 6 februari 2009

Sias senaste skiva växer på en

Sias senaste skiva, Some people have real problems, äntligen ska släppas i Sverige. Det rapporterar Dagens nyheter genom en artikel/intervju med Sia. Själv levde jag i tron att den redan var släppt här.

Jag haft skivan sen den släpptes efter att ha köpt den online förra året. Hade jag velat ha den fysiska skivan hade jag kunnat beställa den ifrån till exempel Play.com som levererar fraktfritt i hela Europa. Jag tror att det jag vill säga är att personer som vill lyssna på Sias nygamla skiva förmodligen redan har gjort det. Förutom alla som fulladdat skivan så har man kunnat köpa låtarna online, beställa skivan från någon internetbutik eller helt enkelt gått in i en välsorterad skivbutik som då haft importerade exemplar av skivan. Jag hoppas självklart att jag har fel för jag önskar Sia all framgång hon kan få i vårt kalla land. Trycket att släppa den här ska enligt DN ha kommit efter att låten Electric bird hörts i Lindexreklam på tv.

Hur låter skivan då?
Sia själv föredrar sin nya skiva (kan hon säga något annat egentligen?) framför sina gamla. Jag håller fullständigt med. Förutom låten Breathe me på skivan Colour the small one och hennes tolkning av Radioheads Paranoid android, som är det bästa hon har gjort, så tycker jag att nya skivan är bättre på alla sätt. Framförallt så får Sia ut mycket mer av sin speciella sångstil och i vissa fall är det snudd på magiskt. Ett par låtar sticker ut och är såna som jag inte kan sluta lyssna på. Day to soon och Soon we'll be found är två exempel.

Det kanske inte är en av de bästa skivor jag har hört och hennes medverkan på Zero 7 skivorna är något som fortfarande ekar i mitt huvud. Men trots det så ligger Some people have real problems alltid redo i min mp3-spelare och jag lyssnar på den titt som tätt. Det är den sortens skiva som växer på en långsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar