torsdag 26 februari 2009

Skivtips: Boxer av the National

Efter att ha laddat ner en hel hög med låtar från Emusic så har det tagit mig ett tag att lyssna igenom alla ordentligt. Men äntligen har jag gjort det och en två år gammal skiva har verkligen fastnat i mina örongångar - Boxer av gruppen The National.

Speciellt låten som inleder skivan, Fake empire, är fullständigt magisk. Den summerar egentligen allt vad som är bra med The National. Börja med den sen lovar jag att du är fast.
För de som inte hört The National så kan musiken beskrivas som lugnare, melankolisk och själfylld rock. Sångaren Matt Beringers sångröst är mörk och skör. Den påminner i viss mån om artister som Nick Cave, Leonard Cohen och Stuart Staples i Tindersticks, men känns ändå egen.

Skivan kan ni köpa för nedladdning på Emusic.com. Den finns självklart också på Spotify. Där finns också, med risk för att upprepa ett av mina få superlativ i den här texten, magiska live-versioner av några låtar. Framförallt Fake empire som är nästan ännu bättre live.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar